niedziela, 12 stycznia 2014

tarta kajmakowa z solonymi orzeszkami

czyli rozpusta w najsmaczniejszym wydaniu. To coś między ciastem milionera a snickersem. Niesamowicie uzależnia mimo, że po każdym kawałku mówimy sobie już dosyć to sięgamy po następny ;) Ale czemu się tu dziwić skoro mamy tu pyszne toffi, czekoladę i chrupiące, przełamujące słodycz, solone orzeszki? A w dodatku jest tak łatwa i szybka w przygotowaniu. Powodzenia w ćwiczeniu silnej woli...


 Składniki na ciasto:
  • 200g mąki
  • 100g masła
  • 1 jajko
  • mała szczypta soli

Wszystkie składniki zagnieść. Powstanie jednolita kulka ciasta, którą należy włożyć do lodówki na ok. 30 minut. Po tym czasie rozwałkować, wyłożyć nim wcześniej wysmarowaną masłem i wysypaną bułką tartą, formę do tarty. Nakłuć widelcem, położyć arkusz papieru do pieczenia na cieście i wysypać na niego np. suche ziarna fasoli. To obciąży ciasto podczas pieczenia i zapobiegnie jego wybrzuszaniu się. Piec ok 20 minut w temperaturze 180 stopni. Po tym czasie można zdjąć papier z fasolkami i podpiec jeszcze 5 minut.
Spód wystudzić.

Nadzienie:
  • 300g masy kajmakowej
  • 150g czekolady (u mnie 100g mlecznej i 50g gorzkiej)
  • 2-3 łyżki masła
  • 200g solonych orzeszków ziemnych

Kajmak wyłożyć na upieczony spód, wyrównać i wstawić do lodówki. Czekoladę połamać na kawałki, dodać masło i całość umieścić w misce nad garnuszkiem z wrzącą wodą. Gdy czekolada zacznie się topić, mieszać aż połączy się z masłem na jednolitą masę. Tak przygotowaną polewę wylać na warstwę kajmakową. Na jeszcze ciepłą czekoladę wyłożyć równomiernie solone orzeszki. Wstawić do lodówki do stężenia.
Tarte przed jedzeniem dobrze jest wyjąć z lodówki na min. 30 minut. Wg mnie najlepiej smakuje podana w temperaturze pokojowej.



4 komentarze:

  1. Piękna tarta ;) Czy mogłabyś mi zdradzić sekret, że wszystkie tarty, które oglądam w internecie tak pięknie wychodzą z foremek? Robiłam już ich sporo i zawsze mi przywiera ciasto do formy, robiłam i w szklanej i metalowej, próbowałam smarować tłuszczem i nie i zawsze mi się przykleja do blachy.. Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Używam formy do tarty z wyjmowanym dnem, która dodatkowo pokryta jest powłoką non-stick która zapobiega przywieraniu. Absolutnie niczym jej nie smaruję bo nie trzeba :) Na zdjęciach można zauważyć że ciasto od brzegów samo odchodzi. Na allegro można takie znaleźć i wcale nie trzeba na nie wydać dużo pieniędzy. Moja kosztowała ok 40zł i gorąco taką polecam :)

      Usuń
  2. Zrobiłam dziś tartę z tego przepisu, niestety nie mam takiej formy, ale wyłożyłam dziś pierwszy raz papierem i wyszła idealnie ;) Cała rodzina zachwycała się smakiem i prawie cała już zniknęła :) Wysłałabym zdjęcie, ale tutaj nie mam jak :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń